Лайфхаки українською

                                        ЗВЕРНІТЬ УВАГУ
Шлунку чи шлункА?
Таке завдання актуалізує правило відмінювання іменників чоловічого роду ІІ відміни в родовому відмінку. Наше тіло — єдина система, злагоджену роботу якої забезпечують органи тіла. Добре пам’ятати, що частини нашого тіла, зокрема зубА, пальцЯ, шлункА, суглобА, мають закінчення -А в родовому відмінку однини. Виняток — мозкУ. Власне, надважливість цього органу ще раз підкреслюється його винятковістю серед інших.
ВуХо — вуШко — у вуСі
Випускники відчувають легке хвилювання, коли збираються написати «сиваський» (від Сиваш), латиський (від латиш) та інші подібні випадки. Щоб не дати страху заволодіти вами, радимо пам’ятати про свої вушка, ручки та ніжки. Чергування приголосних при зміні форми слова та утворенні нових слів можна простежити саме на цих частинах тіла. Нагадуємо також, що це чергування може відбуватися і при доборі спільнокореневих слів. Завдання з морфеміки є традиційним у тестах останніх років. Не забувайте, що нога і підніжжя — це спільнокореневі слова, бо мають спільний корінь (ног-ніж), в якому щедро чергуються як голосні, так і приголосні звуки!
Якщо на тесті з певних причин хвилювання все ж узяло гору, то варто терміново заземлитися: поставте ноги на підлогу і відчуйте «зчеплення» усією ступнЕю (а не ступньОю, бо цей іменник належить до І відміни м’якої групи, а тому має закінчення -Ею в орудному відмінку).
Не забувайте також про п’яту, яка, крім того, що пишеться з апострофом, повинна також щільно притискатися до підлоги. Роззуватися при цьому не обов’язково:) Такий прийом дасть змогу частково зняти напругу. Це разом із глибоким диханням (подвоєння в іменниках середнього роду + зміни у фонетичній транскрипції) однозначно покращить ситуацію і додасть бал! Бажаємо вам також, щоб ця ж п’ята не стала для вас ахіллесовою, тобто слабким місцем (пам’ятаємо про подвоєння у власних назвах іншомовного походження та значення цього фразеологічного вислову).
А тепер легко вчимо правило, яке відображає чергування приголосних.
ХШС                   КЧЦ                         ГЖЗ
Запропонуйте учням «прогулятися» від голови до ніг.
Торкаємося вуха: вуХо-вуШко-у вуСі. Махаємо рукою: руКа-руЧка-руЦі. Заземляємось: ноГа-ніЖці-ноЗі.
Про наголос можна говорити вічно, але краще просто запам’ятати, що у частинах тіла людини часто наголошується саме перший склад.
ПлечОвий чи плечЕвий суглоб? 
По-перше, у родовому відмінку буде суглобА, а не суглобу. По-друге, суглоб у нас все ж плечОВий, бо основа цього слова (плеЧ-) закінчується на шиплячий, ще й наголос падає на закінчення, тому сміливіше пишіть –Ов! Ой, не забудьте взяти із собою кварцОВий годинник, бо він теж може допомогти пригадати це правило. Щоправда тут пишемо суфікс –Ов, бо основа слова (кварЦ-) закінчується на твердий приголосний.
ДушЕю чи душОю?
Як правильно відмінювати цей іменник в орудному відмінку: «душОю» чи «душЕю»? Правильно, душЕю! Після шиплячих ж, ч, ш, дж та м’яких звуків пишемо закінчення –Ею. До речі, не забудьте добре поснідати перед тестом, наприклад кашЕю! Так вашому мозкУ не доведеться зайвий раз відволікатися і думати про те, як правильно: кашОю чи кашЕю?
Згадуємо, що після б, п, в, м, ф перед я, ю, є, ї ставимо апостроф. Не забудьте і про слово «п’ята», правопис якого теж обумовлюється цим правилом. Сподіваємося, що у святковий день іспиту ви також пам’ятатимете, що при збігові приголосних у коренях слів після б, п, в, м, ф апостроф не ставимо (тому й святковий, різдвяний, тьмяний, мавпячий та ін.). Тож із кашЕю варто випити морквяного соку без апострофа.
Не полінуйтеся виконати фонетичний розбір таких слів, як п’ята /пйата/ та м’яз /мйаз/, і ви побачите, що кількість букв і звуків у них не збігається, бо після апострофа букви я, ю, є позначають два звуки.
Пам’ятаєте ці топові завдання в тестах попередніх років, які починалися страхітливою фразою «Вкажіть рядок, у якому кількість букв і звуків збігається»? Крім цього, звук /й/, який з’являється у фонетичній транскрипції таких слів, є завжди м’яким, про що варто пам’ятати, якщо в тестах необхідно віднайти звук /й/ у слові «м’яз» або визначити, чи є у слові «п’ята» м’які звуки. Відповідь у першому та другому випадках буде позитивною.
Як же без завдання на спрощення! Якщо в російській мові пишуть «сердце», то в українській завжди «серце» — відбулося спрощення. Цей лайфхак особливо знадобиться російськомовним дітям, які звикли говорити «сердце».
На пальці є перстень. У називному відмінку зберігаємо букву «т», а ось при відмінюванні вона зникає — «персня»
 .

Комментариев нет:

Отправить комментарий

11-ПО. Українська література. Готуймося до останньої контрольної роботи!

ШАНОВНІ СТУДЕНТИ! Закінчився термін вивчення матеріалу з української літератури. Залишається остання контрольна робота. 15.06. о 14.0...